65 Warsztaty Przewodnickie - relacja

65. Warsztaty Przewodnickie – Średniowieczny Śląsk

W sobotę 29 lutego 2020 r. odbyła się kolejna 65 edycja Warsztatów Przewodnickich, których tematem był „Średniowieczny Śląsk”, a dokładniej średniowieczne pogranicze Śląska z Małopolską.
Temat tych, jak i kolejnych zaplanowanych warsztatów zaproponowany został jeszcze przez śp. Edwarda Kaniewskiego, który był pomysłodawcą cyklu warsztatowych wyjazdów szkoleniowych dla przewodników naszego województwa organizowanych przez wojewódzki Samorząd Przewodników. Prowadzenia warsztatów podjął się kol. Ryszard Ziernicki – Przewodniczący Samorządu Przewodników Turystycznych PTTK województwa śląskiego.
Pierwszym przystankiem warsztatów były Łagiewniki (dzielnica Bytomia), gdzie stoi pochodzący z wczesnego średniowiecza kamienny krzyż pokutny, który zgodnie z tradycją jest znakiem wiary miejscowej ludności oraz pamiątką pobytu na terenie Bytomia, Apostołów Słowian – Cyryla i Metodego. Z Łagiewnik udaliśmy się na najstarszą część Bytomia, Wzgórze Małgorzatki, gdzie na wzgórzu znajdowało się wczesnośreniowieczne grodzisko, będące miejscem istnienia kasztelanii bytomskiej otoczonej fosą. Ok. 116 r. książę Bolesław Kędzierzawy miał ufundować na tym miejscu kamienny romański kościół, a świadczyć o tym ma zachowany do dzisiaj tzw. Tympanon Jaksy. Jego wierną kopię zobaczyć możemy na placu przy domu misyjnym, na którym widnieje postać księcia z makietą kościoła. Obecnie na tym miejscu stoi wybudowany w latach 1880-1881 neogotycki kościół pw. św. Małgorzaty, obsługiwany od 1934 r. przez księży werbistów (Zgromadzenie Słowa Bożego, łac. Societas Verbi Divini - SVD). Z wzgórza przeszliśmy spacerkiem do śródmieścia zaglądając na chwilkę na pobliską stację kolejki wąskotorowej kursującej w okresie letnim z Bytomia do Miasteczka Sląskiego, a także na bytomską stację kolejową z zabytkowym budynkiem dworca. Ulicą Dworcową doszliśmy do ul. Piekarskiej, gdzie stoi neogotycki kościół pw. Świętej Trójcy. Pierwotnie na tym miejscu usytuowany był cmentarz poza murami miasta przy nieistniejącej bramie wrocławskiej. Następnie udaliśmy się na bytomski Rynek, aby nawiedzić pochodzący z XIII wieku gotycki kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Po wysłuchaniu historii o kościele przez Rynek udaliśmy się ul. Przechodnią i ul. K. Szymanowskiego do zabudowań kościoła św. Wojciecha, a dalej do ul. Krakowskiej, gdzie zobaczyliśmy dawny kościółek szpitalny Bożogrobców. Później idąc ul. W. Korfantego zobaczyliśmy pozostałości dawnych murów obronnych miasta, a na Placu Grunwaldzkim miejsce, gdzie miał stać zamek książąt bytomskich. Z placu ul. Podgórną doszliśmy do pl. Sobieskiego, gdzie oczekiwał na nas autokar, którym przejechaliśmy do Będzina.
Tam weszliśmy na wzgórze zamkowe, gdzie oczekiwał na nas konserwator zabytków powiatu będzińskiego Artur Rok, który przedstawił przewodnikom historię będzińskiego zamku i wzgórza. Kolejnym punktem naszych warsztatów było najwyższe wzniesienie Wyżyny Śląskiej, wzgórze Świętej Doroty, potocznie Dorotki (381,3 m n.p.m.) w Będzinie Grodźcu. Na spłaszczonym szczycie wysłuchaliśmy historii o istniejącym w tym miejscu grodzisku z czasów kultury łużyckiej, a także mogliśmy zobaczyć stojący tam, pochodzący z 1635 r. kościół pw. św. Doroty. Warto zaznaczyć, że kościół leży na pątniczym szlaku św. Jakub – Via Regia do Santiago de Composteli. Ostatnim punktem warsztatów był Siewierz, gdzie po krótkim odpoczynku i posiłku w rynkowej karczmie wraz z p. Arturem Rokiem udaliśmy się na siewierski dawny zamek biskupów krakowskich. Jest to obecnie trwała ruina wzniesionego w 1 poł. XIV wieku i wielokrotnie przebudowywanego do XVIII wieku zamku. Zawiera on w sobie autentyczne elementy średniowiecznej warowni, jak i pozostałości dawnej rezydencji biskupów krakowskich z XVI-wiecznym systemem obronnym: fosą, zwodzonym drewnianym mostem i systemem do użycia broni palnej. Końcowym akcentem przewodnickich warsztatów było nawiedzenie niewielkiego jednego z najstarszego na Śląsku romańskiego kościółka św. Jana Chrzciciela, który stoi w miejscu lokacji dawnego siewierskiego grodu. Już dzisiaj zapraszamy na kolejne 66. Warsztaty Przewodnickie pt. Raz na sportowo, które zaplanowane są na sobotę 21 marca 2020 r., a ich tematem będą słynne obiekty sportowe m.in. Stadion Śląski w Chorzowie, a także stadiony Górnika Zabrze i Piasta Gliwice.

Tekst i foto: Adam Lapski (KP Chorzów)