Kolej linowa w Brennej prawie gotowa!

Budowa pierwszej kolei linowej w Brennej, realizowana w ramach projektu Ski Dolina, zbliża się do końca. Nowoczesna infrastruktura, z dolną i górną stacją oraz wyciągami narciarskimi, ma ruszyć jeszcze w sezonie świątecznym. Inwestycja, będąca konkurencją dla pobliskich ośrodków w Wiśle, Szczyrku i Istebnej, oferuje unikalne trasy, nowe strefy dla dzieci i początkujących, a także ulepszoną infrastrukturę parkingową.

Ski Dolina to pierwsza kolej linowa w Brennej, której realizację rozpoczęto w maju tego roku. Wykonawcą projektu jest firma Mostostal Zabrze, natomiast kluczowe elementy, takie jak lina nośna, wykonała szwajcarska firma z odpowiednimi certyfikatami. Aktualnie zakończono montaż podpór i zaplot liny, a kolejnym krokiem jest instalacja krzesełek, co pozwoli na uruchomienie całej kolei. Trwają także prace elektryczne w obrębie stacji dolnej i górnej, które muszą zostać ukończone przed oficjalnym odbiorem i dopuszczeniem kolei do użytku przez Transportowy Dozór Techniczny. Przewiduje się, że kolej linowa zostanie otwarta na przełomie listopada i grudnia.

Długość kolei linowej Ski Dolina to 800 metrów, z przewyższeniem wynoszącym 200 metrów. Dzięki przekształceniu trasy, nowa linia prowadzi w linii prostej na szczyt góry Świniorka, co pozwala na odtworzenie tras sprzed kilku lat. Narciarze będą mieli do dyspozycji główną trasę o długości niemal 1 kilometra, a także dodatkową trasę mierzącą 600 metrów w kierunku Górek Wielkich. Dzięki tym zmianom, ośrodek Ski Dolina w Brennej staje się atrakcyjną alternatywą dla narciarzy poszukujących nowych miejsc do jazdy na nartach w Beskidach.

Ważnym elementem infrastruktury jest Strefa Renifera – specjalnie zaprojektowana przestrzeń dla najmłodszych i początkujących. Strefa ta wyposażona jest w dwa wyciągi taśmowe: jeden dla narciarzy, drugi dla sanek i snowtubingu. Znajdzie się tam także karuzela pontonowa, co czyni tę strefę idealnym miejscem dla rodzin z dziećmi i osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z narciarstwem. Zmodernizowano również wejście na stok, aby usprawnić dostęp do wyciągów i trasy głównej.

W ramach inwestycji utworzono także nowe miejsca parkingowe, co ma na celu poprawę dostępności i komfortu odwiedzających. Za hotelem powstał utwardzony parking na 200 miejsc, a dodatkowych 100 miejsc dla samochodów przewidziano wzdłuż drogi za mostkiem, w ramach porozumienia z nadleśnictwem. Łącznie, jeszcze przed rozpoczęciem sezonu, w okolicy Ski Dolina będzie dostępnych około 300-350 nowych miejsc parkingowych.

Ski Dolina zadbała również o rozwiniętą ofertę gastronomiczną – nowo powstały punkty gastronomiczne, które będą działać na szczycie oraz w dolnej części stacji. Dodatkowo, infrastruktura gastronomiczna na dole będzie miała formę zabudowy kontenerowej, co pozwoli na szybki dostęp do przekąsek i napojów dla narciarzy i turystów.

W celu zapewnienia jak najlepszych warunków do jazdy na nartach, Ski Dolina rozbudowuje także system naśnieżania. Nowa nitka rurociągu, instalowana przez firmę Supersnow, umożliwi sprawne zasobienie stoków w sztuczny śnieg. Pompy i armatki zostaną dodatkowo zmodernizowane po sezonie zimowym, aby zwiększyć ich wydajność. Planowane jest także rozbudowanie liczby armatek śnieżnych, co znacząco poprawi jakość naśnieżania nawet w trudnych warunkach pogodowych.

Kolej linowa Ski Dolina zaprojektowano tak, by była dostępna przez cały rok, co pozwoli na zwiększenie ruchu turystycznego w Dolinie Leśnicy także poza sezonem zimowym. Planowane inwestycje przyczynią się do poprawy infrastruktury turystycznej w Brennej, czyniąc ją bardziej konkurencyjną wśród beskidzkich miejscowości, takich jak Wisła, Szczyrk i Istebna.

Foto. Ski Dolina
Źródło: Dziennik Zachodni